Úsek Šaľa, mestská časť Veča a späť

Ako už bolo spomínané, daný úsek spája mestskú časť Veča s chemickým závodom Duslo, a.s. a ďalej pokračuje ako významný dopravný ťah cez obec Močenok až do krajského mesta Nitra. Duslo, a.s. Šaľa sa počas svojej histórie vyprofilovalo na výrobcu hnojív európskeho významu a globálneho dodávateľa gumárskych chemikálií. Spoločnosť okrem toho vyrába pesticídy, priemyselné trhaviny, polypropylénové vlákna a koncentráty pre vláknarske a plastikárske aplikácie.

 

Dopravná situácia na danom úseku je podľa mojich pozorovaní dosť nevhodná, nakoľko týmto úsekom denno - denne prejde množstvo áut, kamiónov, autobusov, ale aj cyklistov či peších, ktorí nemajú iné východisko a nejakým spôsobom sa do práce dostať musia. Či už je to v lete za slnečného a teplého počasia alebo v zime v najväčších mrazoch a hustom snežení. Vyťaženosť tohto úseku je veľká, aj napriek štvorzmennej prevádzke a aj vďaka veľkému počtu kamiónov, ktoré počas dňa mieria do závodu a naplnené hnojivami alebo chemickými látkami odchádzajú zo závodu späť do miest určenia. K tomuto všetkému sa pridáva ešte aj fakt, že sa po ľavej strane vychádzajúc z Veče nachádza aj kórejská nadnárodná spoločnosť Shin Heung Precision Slovakia s.r.o., zaoberajúca sa výrobou, montážou a distribúciou plastových výrobkov, výrobou tovaru z plastov a kovov, výrobou domácich kín a DVD prehrávačov, do ktorej taktiež každodenne prichádza a odchádza množstvo pracujúcich ľudí.

O vyťaženosti úseku svedčí aj záver z dopravného sčítania, ktoré som na danom úseku vykonávala a zistené údaje som následne spracovala do tabuľky 1. Dopravné sčítanie bolo vykonané dňa  10. augusta 2009 medzi 5:00 a 16:00, keďže najviac osôb pracujúcich v týchto závodoch, začína svoju zmenu o 6:00 resp. 8:00 a končí o 14:00. Ďalší nával dopravných prostriedkov dopravujúcich ľudí do práce je medzi 13:00 a 14:00, kedy sa nastupuje na poobednú zmenu.

 

Ľudia vracajúci sa z práce prechádzajú týmto úsekom najčastejšie medzi 14:00 a 16:00, čo dokazuje aj tabuľka 2. Na tento fakt poukazuje aj koncentrácia hromadnej dopravy, ktorá je najvyššia medzi 5:00 a 7:00 a v poobedných hodinách medzi 14:00 a 15:00. 

 

Vhodne však tento úsek nie je doriešený ani pri už spomínanej firme Shin Heung Precision Slovakia s.r.o., i keď dopravné značenie by bolo dostačujúce, ale snahy o spojenie oboch strán ciest končia iba „v poli“ ako to vidno na obrázku nachádzajúcom sa vo fotogalérii. Ďalšie obrázky znázorňujú plán riešenia cyklotrasy, ktorý by si vyžadoval výstavbu dvoch mostíkov s bežnou nosnosťou ponad závlahové kanály znázornené v mapovom výreze a tiež výrub istého počtu topolov, ktorý však mesto plánuje v najbližšej dobe kvôli tvorbe veľkého množstva alergénov.

 

Obrázky sú dôkazom, že týmto úsekom prechádza aj množstvo cyklistov. Nájdu sa však aj takí, ktorí veľakrát nedodržiavajú pravidlá cestnej premávky a idú vedľa seba, a tým pádom vozidlá majú obmedzenú možnosť ich bezpečného obchádzania. V niektorých častiach aj vďaka ostrovčekom vybudovaným v strede cestnej komunikácie, ktoré majú súvis s vybudovaným priechodom pre chodcov, ktorý je však v momentálnych podmienkach bezúčelový.

Fotogaléria tiež dokumentuje, že vybudovanie cyklotrasy aj s chodníkom pre peších, by bolo veľkým prínosom pre daný úsek a tiež by podnecovalo ľudí k myšlienke vymeniť svoje auto za bicykel a urobiť tak niečo nielen pre seba a svoje zdravie, ale aj pre životné prostredie. Fotky sú dôkazom, že nejeden pracujúci sa rozhodne pre voľbu nemotorového vozidla.

 

Na vybudovanie cyklotrasy na tomto úseku bola snaha aj zo strany mesta, ktorá však stroskotala v nedostatku finančných prostriedkov v dôsledku krízy. Nič však nie je dôležitejšie ako ľudský život, o ktorý na tomto úseku môže prísť nejeden človek kvôli hustej premávke a nezodpovedným vodičom nielen k cyklistom ale i k chodcom, ktorí nemajú iné východisko, iba prejsť kus cesty až do Veče pešo a niektorí až odtiaľ pokračovať ďalej autobusmi.

 

Pozemky, na ktorých by som z mojej strany navrhovala vybudovanie cyklotrasy sa nachádzajú na pravej strane v smere Veča – Duslo. Podľa údajov získaných z katastrálneho portálu niektoré už spomínané pozemky patria Západoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a.s. a niektoré majú dokonca nezistených vlastníkov, resp. list vlastníctva na katastri nie je evidovaný.

 

Dostupné na: www.duslo.sk

                       www.sala.sk