Úsek Šaľa - Diakovce a späť
Obec Diakovce sa nachádza v Podunajskej nížine asi 3 km od okresného mesta Šaľa patriacom do Nitrianskeho vyššieho územného celku. So Šaľou je spojená dopravnou komunikáciou a železničnou traťou. Významné lokálne spojenie predstavuje komunikácia miestneho významu v smere na Horné Saliby a Galantu a v opačnom smere na Tešedíkovo. Väčšia časť dospelej populácie obce prichádza do neďalekej Šale buď kvôli práci alebo kvôli vhodnejšiemu železničnému spojeniu do okolitých i vzdialených miest.
Výsledky dopravného sčítania z tohto úseku som spracovala do tabuľky, z ktorej mi vyplynulo, že tento úsek má dokonca ešte väčšiu vyťaženosť, ako predtým skúmaný úsek Veča – Duslo. Tieto výsledky dokumentuje tabuľka 3. Dopravné sčítanie na tomto úseku bolo vykonané dňa 12. augusta 2009 medzi 7:00 a 16:00. Ako vyplýva z nasledujúcej tabuľky 3, najväčšia koncentrácia automobilov na tomto úseku je medzi 7:00 a 8:00 a potom medzi 11:00 a 12:00. Cyklisti týmto úsekom prechádzajú počas dňa v jednotlivých hodinách takmer v rovnakých počtoch. Z tabuľky 4 je evidentné, že najviac automobilov prejde medzi 7:00 a 8:00, 9:00 a 10:00, následne od 11:00 do 12:00. Najväčší počet cyklistov bol zaznamenaní taktiež v ranných hodinách a následne sa ich počet rovnomerne ustálil.
Obrázky zachytávajú dopravnú situáciu v pozadí s mestom Šaľa. Je tu viditeľný problém týkajúci sa predchádzania cyklistu, kedy by mohlo prísť k stretu predchádzajúceho vozidla s vozidlom oproti idúcim, nakoľko vozovka nedisponuje dostatočne veľkým priestorom na predchádzanie. Práve preto, by bolo vhodné vybudovanie cyklotrasy aj s možným chodníkom pre chodcov. Obrázok tiež znázorňuje predpokladaný plán riešenia cyklotrasy na tomto úseku, ktorý by si však vyžadoval vybudovanie jedného mostíku ponad Šaliansky kanál, ktorý je zachytený na mapovom výrez, s nosnosťou pre bežného cyklistu.
Na základe nemožnosti získania potrebných údajov o majiteľoch pozemkov na tomto úseku z katastrálneho portálu z dôvodu, že toto územie ešte nie je v katastrálnom portáli spracované, som sa s touto požiadavkou obrátila na miestnu správu katastra, kde mi kontaktovaná osoba poskytla potrebné mapové podklady, z ktorých som následne zistila potrebné údaje a dospela k vlastníkom pozemkov. Dospela som k záveru, že vysporiadanie pozemkov na tomto úseku z dôvodu budovania cyklotrasy by nebolo vôbec jednoduché, z dôvodu veľkého množstva fyzických osôb ako majiteľov, ktorí sú roztrúsení nielen po celom Slovensku, ale dokonca aj Maďarsku, keďže toto územie v minulosti bolo súčasťou spomínaného štátu. Taktiež na viacerých výpisoch z listu vlastníctva figurovali Slovenský pozemkový fond, Techagra a.s. Šaľa, Rímskokatolícky farský úrad Šaľa, Rád svätého Benedikta so sídlom v Komárne. U niektorých parciel však list vlastníctva nie je evidovaný.
Vybudovanie cyklotrasy by bolo prospešné nielen kvôli hustej premávke ohrozujúcej cyklistov i chodcov, ale i kvôli tomu, aby ľudia vracajúci sa z práce v neskorších večerných hodinách, ktorí nie sú majiteľmi motorových vozidiel, sa mohli dostať domov bezpečne nielen bicyklom, ale aj pešo po komunikácii pre peších s dostatočným osvetlením, pretože momentálne tento úsek nie je vôbec osvetlený a vodiči majú problém mnohokrát spozorovať včas cyklistu či pešieho chodcu idúceho pri krajnici a nakoniec sa mu vyhýbajú až v poslednej chvíli. V prípade čo i len náhodného stretu vozidla s cyklistom by mohlo prísť k značnému narušeniu plynulosti a bezpečnosti premávky, v prípade najhoršom až k jej úplnému zastaveniu, čo by pre vodičov znamenalo nutnosť obchádzky cez okolité dediny, a tým aj prejdenie značne väčšieho počtu kilometrov.
Dostupné na: www.diakovce.sk